Anasayfa   /   Blog

Denizyolu Taşımacılığı ve Trendleri


Denizyolu Taşımacılığı ve Trendleri

 

   Denizyolu taşımacılığı, son dönemde yaşanan global krizlere rağmen artış hızını korumaya devam ediyor. Tek lotta tonajlı ürün sevkiyat olanağı, lokasyon seçeneklerinin fazlalığı ve diğer taşıma standartlarına göre daha uygun navlun sağlanması sebebiyle, ihracatçı firmaların tercih sırasında hala yukarıdadır. Dry, High Cube, Reefer, Open Top, Flatrack vb. konteyner seçenekleri ile ülkemiz limanları, TEU çıkışlarda, her yıl yeni rekorları zorluyor. 2017 verilerine göre; 27 büyük liman içerisinde, büyüklüğü ve kapasitesi ile Mersin Uluslararası Limanı (MIP) bayrağı taşıyor. İhracı gerçekleşen ürün niteliğine bakıldığında, genel kargo sınıfında yer alan, tehlike ihtiva etmeyen ve özellikli olmayan ürünler yoğun görünüyor. Buna denk olarak da tercih edilen konteyner tipi çoğunlukla 20’ 40’ DV ve HQ olarak önümüze çıkıyor. Arz/talep hattının trendleri incelendiğinde de Orta Doğu pazarının, ihracatçı kuruluşlar için klavuz rota olmaya başladığını gösteriyor.

   Genel taşıma niteliğine uygun olan ürünler dışında, taşınmasında kriterleri esas olan IMCO yükler de önemini arttırmıştır. Tehlikeli madde taşımacılığı; uygun servis ve ekipman ile uzman kadro bilgisine ihtiyaç duymaktadır. İlgili ürünlerin tehlike sınıfı ve bu sınıfa uygun taşıma alanının oluşturulması, operasyonun şekillenmesinde birincil rol oynar.  Havayolu yüklemelerinde de karşımıza çıkan, DG (Dangerous Goods) formlarının tedarikçi firmalar tarafından doğru ve eksiksiz doldurulması ve akabinde uzman ekiplerce kontrolü sonrası onayı ile ‘’ürün’’ taşınabilir konuma getirilir. Konteyner içine alınan IMCO yüklerindeki hassas detay, ürünlerin hangi sınıf olduğu (Class), kaç derecede tepkimeye girdiği (Flash Point) konusudur. Tüm işleminin tamamlanmasının ardından,  ADR’li araçlarla limana getirilen mühürlü ve Class etiketli bu konteynerlar, nihai kontroller sonrası istife alınarak, çıkış rotasına hazır hale getirilir. Önemli noktalardan sonuncusu da alıcının ürünleri varış noktasında çekmeye yetkili ve uygun olmasıdır. Varış ülke girdi kuralları, alıcının yetki genişliği süreci ciddi etkilemektedir. Tedarikçi firma, tüm bu riskleri tespit edip önlem almadan hareket ederse, yüklerin limanda çekilmemesi ve bunun neticesinde oluşan masraflar ihracatçı firmaların sırtında ağrılı bir kambur haline dönebilir.

 

Pınar Kufacı / pinar.kufaci@servex.com.tr